Festival vína, aneb akce pro koho - I.?
Hezký nadcházející týden!
Jak jsem slíbil, chtěl jsem se dnes vrátit, s malým odstupem, zpět k vínu, které se stalo již tradiční součástí krumlovského podzimu. Nicméně, než Vás začnu opíjet svými ovíněnými řečičkami, tak mi dopřejte tu malou škodolibost se, jak jinak, než že nesmírně erudovaně, s hlubokým intelektuálním přesahem a znalostí domácího lidského potenciálu (tuhle moji nabubřelost pochopíte níže) a špetkou humoru (snad), zamyslet nad tak zvaným "normalis homo krumlensis - normálním krumlovákem. To bude dlouhé a bolavé. Proto také "Festival vína, aneb akce pro koho - I.", protože bude následovat i "Festival vína, aneb akce pro koho - II."
Čekáte, co že to bude za blbinu? No prostě blbina (psaná za střízliva), ale také snad nikoli úplně, protože na hloupé řeči se asi jinak, než že pokusem o humor (doufejme, že půjde o humor), reagovat nedá. Možná Vás napadne, proč o tom tady a teď chci psát - už mi došla trpělivost s dělením lidí a "normální krumlováky" a ty druhé. Festival vína, a zdaleka nejen ten, prý totiž není pro "normální krumlováky" a tak jsem si řekl, že bych se měl pokusit tomu - kdo že to je ten "normální krumlovák" - přijít na kloub. Tedy:
Existuje normalis homo krumlensis - normální krumlovák?
Je to pro mne bytost zcela neznámá a rád bych se dopátral toho "vo co tady Vlast(n)ě de". Začnu ze široka. Pravdou je že Český Krumlov je, minimálně z pohledu architekta, který by měl reflektovat i život místa, ve kterém chce tvořit, poněkud divné místo. Píši "místo", nikoli město, hlavně z toho důvodu, že Český Krumlov postupem doby ztratil, a dle mého mínění stále ztrácí, základní atributy města, a z tohoto úhlu pohledu, se spíše mění na místo. Proto "místo" a nikoli město. Co tím myslím Vám nastíním později v jiném příspěvku, ve kterém se hodlám věnovat Českému Krumlovu jako městu. Ale abych Vás zase tak moc netrápil, pokud Vás to vůbec zajímá, tak třeba v normálním městě je řeznictví, ovoce a zelenina apod.
Mimochodem, kdyby to některé z Vás zarazilo, co vše jsem tu již nasliboval, nebojte, vím o tom. Ale protože tohle považuji za dlouhodobý projekt, možná k bolení hlav mnohých, tak se ke všemu postupně dostanu. Ono se to beztak hodně motá kolem mé profese, ale protože to často souvisí i s politikou, tak to budu a chci dávkovat opatrně.
Ale zpět do našeho dolíčku. Tedy, čeho se nám na jedné straně nedostává, toho máme na straně druhé, minimálně ve srovnání s okolím, příjemný přebytek. Co to je? Kultura a kulturní akce. Je škoda, že stále a dokola slyším, jak se v Krumlově nic neděje pro, a pozor - teď už opravdu přichází na scénu onen
bájný normalis homo krumlensis - normální krumlovák!
Omlouvám se za tu dramatičnost, ale jsem tak rozechvělý napětím z toho, co objevím, neb stále nevím, kdo je ten, dokola omílaný "normální krumlovák". Je to asi něco, či spíše někdo, jako ona bájná "jitrnice co svět neviděl" z pohádky "Obušku z pytle ven", protože já ho také ještě neviděl. To samozřejmě vůbec nic neznamená a já sám jsem se už dávno smířil s tím, že normální krumlovák nejsem. K mé veliké lítosti, protože se tím pádem nemohu každé ráno narcisistně opájet pohledem do zrcadla a slzet u toho blahem, že vidím "normálního krumlováka". Ó, jak těm normálním závidím! Ale na druhou stranu jsem došel do stavu, nic jiného mi totiž nezbývalo, že to beru jako bonus a protilátku, proti nákaze upatlanou šedivostí toxického, vysoce virulentního a všude kolem řádícího mainstreamu.
Nicméně, dost často zaznívalo, třeba z okruhu Prádelny (a vůbec nic proti ní ani tomu co a jak dělá. Beru si ji zde pouze jako známý kulturní příklad.), že to bude prostor pro normální krumlováky. A tady se mi po čase vloudila ta otázka - kdo to je ten normální krumlovák, viděl ho někdy někdo? Tedy krom Jana Tleskače. V tomhle momentě jsem začal tušit, že se mnou asi není něco v pořádku. Minimálně pokud jde o normalitu. Prekérka je v tom, že ačkoli mám v rodině dva psychiatry, u Apolináře známého terapeuta (adiktologa) s manželkou, která je také psychiatr, tak nikdo moji nenormalitu neodhalil. Až vznik Prádelny ve mě začal hlodat jako bobr, jak že to se mnou vlastně je.

Mám veliké nutkání Vás málo trápit a tak to udělám - jistě si mnozí myslíte, že tenhle chlápek není úplně normální a taky možná ne, ale jde o to, co se vine celým příspěvkem jako Ariadnina nit, co je definice normálnosti, nebo kdo je normální a kdo ne. Nicméně, bez ohledu na to, jde o výjimečného, vysoce ceněného francouzského surrealistu, který zemřel v USA. Asi by jste byli blahem bez sebe, kdyby Vám visel na zdi jeho obraz. Poznáte ho? Ne, tak hledejte a budete chytřejší.
A v téhle souvislosti mi to nedá a musím zmínit Cikánku, protože ta má jednu úžasnou vlastnost v tom, že tam lidi při muzice odhazují masku. Někdo namítne, však mají v kebuli a bude mít jistě částečně pravdu. Jenže je tam i plno střízlivých, kteří se při té parádní muzice chovají jako malé děti a to je pro mne, krom jiného, i projev, mnohdy zbytečně zabrzděné a příliš kontrolované normality a spontánnosti v nás. Je to možná i tím, že je v poslední době módou, nám všem dávat "knížecí" rady, jak se máme či nemáme chovat, co máme nebo nemáme říkat, co byl dříve vtip už dnes být nesmí a podobně. Říkají tomu politická korektnost a já jim na to zcela nekorektně odvětím - běžte s tím vaším ptydepe do prdele! Omlouvám se za ten vulgarismus, ale na hrubý pytel patří hrubá záplata. To už říkali naši dědové a babky.
Možná že to spontánní chování lidí v Cikánce je i znamení toho, že se zde lidé cítí svobodně a nikým neohrožení. Asi i proto jde maska dolů. Jindra Čapek říká, že to je bašta všech krumlovských bláznů. Možná i proto ji mám rád! A to nejsem letadlo! V Cikánce můžete být i jako tenhle "frantík" a lidem to bude jedno! Nikdo to nebude řešit. Maximálně bude Milan kroutit hlavou... A jestli někdo tvrdí, že ani Cikánka není pro "normální krumlováky", tak by měl navštívit psychiatrickou ambulanci. Rád mu dám kontakt.
Krátké video z normálního světa
Český Krumlov má asi 13 500 obyvatel, ale pokud je Prádelna pro ty "normální krumlováky", kterých je u Prádelny (odhaduji) asi tak 200 - 300 (i kdyby tisíc), tak mi tu s tou normálností něco neštimuje. Proto jsou, podle mě, pouze dvě možná vysvětlení takového stavu. Za prvé, v Českém Krumlově žije asi tak pouze 200 - 300 (max. tisíc) "normálních krumlováků" a zbytek jsou jen "nenormální divnolidi". Ale to je dost podezřelé i na Česko. Za druhé, ti, co se považují za "normální krumlováky", ve skutečnosti "normální krumlováci" - ve smyslu slova běžní - nejsou a tudíž jsou spíše "nenormálními krumlováky" - ve smyslu slova jiní, ale odmítají si to tvrdohlavě připustit. Podobně jako v tom dětském vtipu - "já nejsem blázen, já jsem letadlo". To se mi ale také úplně moc nezdá. I proto, že bych se k nim měl asi hlásit i já, jakkoli mé vidění světa je dost odlišné, a tudíž z pohledu těch normálních, kteří jsou ve skutečnosti nenormální, jsem já také nenormální. Tak se nám to nějak zamotává, protože tu najednou máme normální krumlováky, kteří jsou spíše nenormální a navíc i ty nenormálně nenormální jako já. Čert, aby se v tom vyznal a k tomu ještě Svěrák tvrdí, že nejsou! Pražák! Ulhanej! Jak ten to může vědět? A kdo má na svědomí Čertovu stěnu? Vontové? Losna? Mažňák?
I ti "normální krumlováci", co jsou ve skutečnosti nenormální, by tedy měli s těmi nenormálně nenormálními držet pohromadě, protože v jednotě je prý síla. Jenže někteří z nich, by s tím možná mohli mít trabl, ba co hůře, třeba by je to, ohledně jejich normálně nenormální identity znejistělo, jako mne, a co ještě mnohem hůře, případně by jim to narušilo osobní integritu. To by potom byl průšvih a maglajz, kdybychom tu ještě měli normálně narušené nenormální krumlováky. To bych si na svědomí nevzal! A to nepočítám s těmi, a že je jich jistě dost, kteří jsou se svojí "krumlovskou normální nenormalitou" smířeni, ale nemají odvahu se k tomu veřejně přihlásit. Natož pak ti, co si myslí, že jsou normálními krumlováky, ale ve skutečnosti jsou členy téhle party, ale ještě o tom neví. Ale až se to chudáci dozví!
No, pravdou je, že já už to ani skrývat nemohu, tak proč se tomu bránit. Ba co víc, jsem na ní hrdý (už to samo o sobě je asi projev jisté nenormality), protože jsem přesvědčen o tom, že "my výjimeční" to máme těžké (což pouze potvrzuje to, co jsem psal výše, že někteří z nás jsme přímo až nenormálně nenormální). Tak co? Myslíte si, že víte kdo je ten "normální krumlovák"? Já tedy ne! Jediné, co jsem zjistil je, že stále nejsem normální a pouze přemýšlím o tom, zda to je, v tomhle městě, lepší nebo horší stav. A co z toho vlastně plyne a co jsem tím chtěl říci? Ví to někdo? Ví to Jan Tleskač? Asi ani ten ne!
Tak si opět vezmu, s dovolením, na pomoc Prádelnu, protože pakliže se k Prádelně postavíme tak, že to je kulturní instituce pro "nenormální i nenormálně nenormální", pak, z logiky věci plyne (pokud v tom tedy nějaká logika vůbec je), že veliká část té zbylé kultury na území města je pro "nenormálně normální", ale ti jsou také divní, protože to je opět kultura, která prostě není zase pro ty bájné normální krumlováky. A kam a k čemu jsme těmito mistrovskými úvahami došli? Za "A" buď je Český Krumlov pořádný blázinec, nebo za "B" vše je naprosto v pořádku a všichni jsou naprosto v pořádku, protože nadávat na cokoli, kdykoli, kdekoli a na kohokoli je běžnou genetickou výbavou průměrného Čecha. Raději nebudu moc zabíhat do minulosti, protože by se nakonec mohlo ukázat, že česká genetická výbava je, v těchto pohraničních končinách, až příliš blízko té rumunské. Nebo romunské? Musím se zeptat Milana Kotlára, ten by v tom mohl mít jasněji. Nakonec, ono je to jedno! Hlavně, že se máme rádi. Já Milana a Cikánku rád mám! Šťourat se v tom, pouze bych tím vyhrabal další průšvih a genetickou záhadu, kterou by, nedej Bože, mohlo chtít zkoumat WHO. A víme, co umí Tedros udělat za paseku! Jako by těch našich maloměstských problémů už nebylo dost!
Nakonec z toho, k mé veliké radosti, plyne pouze to, že na území města je dost kulturních akcí pro všechny skupiny, ať už se považují za tu či onu entitu (ne)normálnosti. Pro minority je toho asi méně než pro majoritu, ale to tu zkoumat nehodlám, navíc bych to považoval za normální stav, jakkoli jsou dnes snahy o to to obrátit a naopak považovat, v některých uřvaných médiích, "vyprodaný kosmofestival s výjimečnou účastí dvou lidí a jednoho marťana z Bohnic", za velice úspěšný.
Prostě a jednoduše, Vy všichni, kteří si najdete cestu na jakoukoli kulturní, či jinou, akci ve městě, jste zcela naprosto v pořádku a houby záleží na tom, zda jste "rodina s dětmi, běžný občan, kravaťák, šedivák, hipina, punker, kulhavej, koktavej nebo letadlo…" Prostě Vy všichni, jste normální krumlováci a nenechte se zblbnout tím, že to je jinak! A když už si bude v budoucnu kdokoli brát spojení "normální krumlováci" do pusy, tak tohle vše by měl mít na paměti. Bylo by to fajn, aby někteří nebyli zklamáni, či uvedeni v omyl. Má-li být něco pro normální krumlováky - obecně, lidi žijící na území města - pak by tomu tak mělo být hlavně v myslích všech, kteří, ať už chtějí pořádat cokoli, se chtějí tímto spojením zaklínat. Za mne není nic špatného, chci-li pořádat akci pro pár lidí a ani není nic špatného na tom, když to prostě "není úplně pro každého", jakkoli tam kdokoli jít může. Nikdo Vám přeci nebrání v tom jít za zábavou do Prádelny, stejně tak jako na Barokní noc. Že tam je rozdíl v ceně? Ano je, ale kdo tvrdí, že máte nárok na to chodit, třeba na tu Barokní noc, každý rok? Můžete tam jít každý rok, nikdo Vám v tom nebrání, ale nárok na to nemáte. Stejně tak to je s Prádelnou. Můžete tam jít, ale nárok na to nemáte, jakkoli to je dostupnější forma zábavy. A že se tam či onde třeba cítíte divně a tím pádem to "není pro Vás"? To je Váš problém! Prádelna prostě není mainstream a není ani třeba, aby se snažila o obraz toho, že je úplně pro všechny, byť ve skutečnosti je, ale… Stejné je to s Barokní nocí a jinými akcemi. Třeba s Festivalem vína, o kterém chci ještě psát, ale až příliš často slyším, že to není pro "normální krumlováky". A jsme zase u toho! Co nebo kdo je myšlen tím "normálním krumlovákem". A můžeme začít od nuly a stále dokola, jako kolovrátek. Normální krumlovák je nenormální krumlovák protože normální… No je tohle normální?
Tak jinak - pokusme se uzavřít ten "spor" vylučovací metodou - je-li "normální krumlovák" každý, kdo se účastní např. kulturního života (a zdaleka nejen jeho) ve městě, pak ti "nenormální", viděno, stále populárnější optikou kolektivní viny, by měli býti všichni ti zbylí. No samozřejmě, že nikoli! Možná snad pouze ti exoti, sedící před telkáčem v červených trenclích a propoceném nátělníku ze spartakiády, konzumujíc studeného buřta s cibulí a teplého lahváče, nadávajíc přitom na všechny a na všechno. Ti asi úplně v pořádku nejsou, ale na druhou stranu, co je nám po nich. Ti na ulici stejně nevylezou a vše a vždy a navěky bude špatně. Třeba i ti pověstní padající pečení holubi, by byly málo pečení, kyselo málo kyselé a voda moc vodová. Těm pomoci není!
A proč tahle litanie na téma "normální krumlovák"? Jednak proto, že jsem na toto spojení alergický, což asi z kontextu vyplynulo, ale co je mnohem důležitější je to, abychom přestali mrmlat na to, že je Český Krumlov takový jaký je. Ano, je jiný, ale ti "zvenčí" nám jej závidí. My, naopak závidíme jim. Prostě "sousedovo hrušky jsou vždy lepší". Je tu toho hodně co zlepšit. Zvláště s ohledem na běžný denní život, ale je také si třeba uvědomit, že turistický ruch tohle město živí. Už jsem o tom psal - Český Krumlov je druhá nejcennější turistická značka po Praze - ale, a říkám to nerad, mnoho lidí to tu nechápe (tím ani zdaleka nemyslím pouze politiky, i když ty také). I díky tomuto nepochopení se stále úspěšně nedaří tenhle fakt proměnit v tolik potřebné dukáty pro město a jeho občany. Když to zvulgarizuji do hesla, tak "město je stroj, turista zdroj". A město jsme my všichni…
Jeden závěr z toho všeho je, že jsem tu toho nablábolil tolik, že víno nechám do dalšího článku, aby to bylo k učtení. Druhým, a mnohem důležitějším závěrem je, že bychom si měli umět užívat té bohatosti, kterou tu máme a kterou nenajdete jinde v republice nebo i ve světe. To ale neznamená, že není třeba se snažit o to, aby tu byl jednou zpět i ten řezník, ovoce se zeleninou ad. Tím, že budou mnozí z Vás (nás) sedět doma a prskat, že se tu nic neděje, tím tomu moc nepomůžete. Tím spíš, že se tu toho reálně děje mnohem více, než kdekoli jinde. A nejen ve městě srovnatelné velikosti. Ani mě, stejně tak nepochybně ani Vám, se vše nelíbí, ale své si tu najdu, stejně tak, věřím tomu, že i Vy. Stačí se jen se podívat a umět si najít to své a užít si to dosytosti. Rozhodně to je mnohem lepší, než přispívat k šíření zakysle smradlavé atmosféry o kterou asi nakonec vůbec nikdo nestojí - tedy má-li všech pět pohromadě. Mám ale pocit, že díky té podivné atmosféře doby i kazatelům hnusu a temna, jsme se naučili si spíše libovat ve snadném "válení se na smradlavém hnojišti hned za domem, protože to je snažší, než abychom se sebrali a po chvilce námahy se raději váleli na voňavé a krásně rozkvetlé louce".
Přestaňme mrmlat a slezme do dolíku si užívat město a jeho bohaté plody. Pokud nás na dění ve městě něco nebaví, pojďme se raději snažit ho změnit k obrazu svému. "Bohužel", je to práce. Zatraceně těžká a dlouhá! A zapomeňte na to, že to za Vás (nás) udělá nějaký politik. Lhostejno považujete-li jej za anděla, technokrata, technologa moci nebo grázla či mafiána - ostatně v úspěšné politice vlastně potřebujete všechny viz klasika českého filmu Limonádový Joe.
Jen musíme mít cit na správný poměr "ingrediencí" a ne "dnes anděla, zítra čerta". Tomu umění, vše správně vyvážit, se říká pragmatismus. A čistě mimochodem i velikán české literatury Karel Čapek, jakkoli nebyl aktivní politik, tak byl, v přístupu k životu, veliký pragmatik. Proč si myslím, že je u nás ve městě pragmatický přístup problém, o tom jindy, ale mimochodem s tím přeneseně souvisí i tento Čapkův názor:
Rozhodnout se, znamená vždy již udělat chybu, ale nelze se nerozhodnout. Tragické znamená přijmout fakt, že moje jednání nepřináší jen dobro, nýbrž také nevyhnutelně i svůj opak. Podmínkou je však, aby moje jednání plynulo z kritické rozvahy, nikoli z víry v určité hodnoty.
Víra v hodnoty a jistoty a jednání vedené vírou jsou ostatně Čapkem často napadány a to velice příkře. Jako příklad rétoricky uhrančivý nám může posloužit článek "Hledají se jistoty":
"Často se vytýká inteligenci, že jí chybí víra; a často i ti, kdo mají nést úděl inteligence, shledávají, že v tom všem, co jim dává intelekt, ve vzdělání i poznání, ve zkušenosti i kriticismu není žádná dostatečná a velitelská jistota, která by řídila jejich kroky. Tož sem s vírou, sem s jistotou přijatou spíš vůlí než rozumem, sem s vášnivým lnutím k něčemu, co je nám dáno k věření – a co nás zbavuje zatraceného úkolu pořád hledat a zkoušet! Je to klid. Je to osobní vykoupení. Někdo spočine v Bohu a někdo ve víře, že vším jsou vinni židi. Někdo uvěří v jedenáctou internacionálu a jiný v bezpečnost toho, že musí být přísnost na chudý lid"
Zdroj zde
Přeji Vám hezké dny a krásné kulturní zážitky ve městě, kde nic není pro "normální krumlováky".