Veřejný prostor III - mosty a nejen ty
A teď ten slibovaný malý "zázrak"! Nevím, co ho způsobilo, zda to, že někdo začal trochu přemýšlet, nebo můj mírně jedovatý pohled na městská zábradlí, ale ať to způsobilo cokoli, tak došlo k opravě provizorního zábradlí na Benešově mostě, které si o to už delší dobu říkalo, a to je fajn. Co je méně fajn, je fakt, že zde vůbec musí být. Už jsem se začal "těšit" na to, že nám zde vznikne třetí lajna zábradlí s tím, že veškerá doprava se přesune na rudlíky jako v Benátkách a my budeme aspirovat, v kapitole bizarností, na zápis do Guinnessovy knihy rekordů. Naštěstí ne!

Most Dr. Edvarda Beneše je krásné inženýrské dílo a bezesporu se jedná o nejkrásnější novodobý most města. Ve fotogalerii níže je vidět vývoj přemostění v tomto místě a také řez mostem, z něhož je patrné, o jak nádherně subtilní konstrukci se jedná. A aby bylo učiněno slušnosti za dost, autorem mostu je Gustav Bělina a projekt na most vznikl v roce 1936.
Tento most je také excelentní ukázka toho, jak se (ne)umí samospráva starat o svůj majetek. Most není ani sto let starý, ale je natolik chabrus, že musí "dolů" a je třeba jej generálně rekonstruovat. V zásadě to neznamená nic menšího než jej postavit, jako repliku, skoro celý znovu. Jeho technická kondice se dostala do stavu, že rekonstrukce nedává ekonomický a ani stavební smysl. Neviděl jsem stavebně technický průzkum mostu, kde nepochybně budou detailně pojmenované pravděpodobné příčiny, ale dal bych na to krk, že ta hlavní příčina bude zanedbaná údržba. Ta zpráva je důležitá proto, že možná identifikuje i konstrukční vady, které k degradaci konstrukcí mohly přispět, ale když se podíváte na svršek mostu, tak jde jednoznačně, a bez pardonu jakýchkoli polehčujících okolností, o zanedbanou údržbu. A to i přesto, že revize a prohlídky mostní konstrukce byly prováděné podle legislativních nařízení. Ono to, naštěstí, ani jinak nejde. Nicméně místní politika se k tomu postaví tak, že dokud revizní zpráva neřekne, že stav je kritický a havarijní, tak je to pouze důvod k tomu jakékoli řešení odstrčit v čase. Přece nebudeme dělat průběžnou údržbu za "pětikorunu", když to pak "sfoukneme" za desítky miliónů. Však ona bude nějaká dotace. Mimochodem, i to je část odpovědi na to, proč kdejaká "díra" má lepší bazén než Krumlov (a proč já naopak nenávidím dotace). Nebo cokoli jiného, protože i proto je občanská vybavenost, speciálně ta volnočasová, v děsivém stavu. Zase, těch důvodů je mnohem více. Ať už objektivních nebo jiných. Toto je pouze střípek, ale do celkové skládačky patří, aneb stokrát nic umořilo i vola.
Fotogalerie vývoje přemostění řeky Vltavy v místě dnešního mostu Dr. Edvarda Beneše
Řešení takového problému, takto rozsáhlá oprava mostu, obvykle poměrně hodně, překračuje čtyři roky volebního období (projekt, povolení, realizace) a tak se raději ty "drobné" peníze utratí někde, kde to je vidět, aby nám volič zatleskal. Lhostejno, zda to je třeba nebo ne, ale je to vidět a hned! Uděláme selfííí, plácneme se po zádíčkách, střihneme pásečku, dáme skleničku, rozhovor do novin a máme další čárku. Co více, "ušetřili" jsme miliónek a ten investovali ve prospěch občana. Že to nebylo akutně třeba? Pod most vidět není, ale hřišťátko pro smějící se dítka se starostlivým politikem bude dobré PR na fásbuku (kdyby to uměli...). Že ta zdánlivě ušetřená koruna bude stát v budoucnu korun deset je v danou chvíli úplně jedno. Volič má paměť nastavenu do minulosti přesně na tak dlouho, dokud na fásbuku někdo nevytáhne nějakou špínu, nad kterou se může spravedlivě rozčílit. Co bylo rok a více zpět? Koho to zajímá. Vás, občany, voliče, by to mělo zajímat! Pak by jste se možná nedivili, že tu není to či ono, že to či ono je v tragickém stavu apod. Možná by jste měli u voleb snažší rozhodování a neposuzovali kandidáty, zcela subjektivně, podle toho, že třeba jednomu v ústech září bílé perly a druhému se v nich rozpadají "vypálené Františky".
A chraň Bůh, vůbec nemám nic proti investicím do dětských hřišť, ale už se těším na dobu, až se budou mamky a staříci s hůlkami kodrcat přes provizorní vojenský ponton nebo most, protože to asi jinak moc nepůjde. Pokud nás nebudou nutit chodit na druhý břeh Rybářskou ulicí anebo ulicí Po Vodě. O automobilové dopravě městem ani nemluvě. Benátky s rudlíky již mávají… Jeden pozitivní dopad to mít bude - zlepšíte si kardio, aniž byste museli utrácet ve fitku.
Konec legrácek (pro ty, kteří to nechápou, si z toho všeho zatím pouze ironicky utahuji), protože tady je názorně vidět, že blbě "ušetřená" koruna, nás bude v budoucnu stát mnohem více, a problémy s tím spojené, v to nepočítaje. A proč? Protože košile je bližší než kabát, protože volby jsou každé čtyři roky a jsou tudíž potřeba rychlé výsledky, které můžeme rychle prodat. Práce, jejíž výsledky se projeví v řádu let, je nezajímavá, protože by, nedej bože, mohla přinést politické body tomu, kdo přijde po nás. I proto se nakonec zanedbávají věci - typicky údržba, které jsou třeba, ale nejsou vidět a tak se také mnohem hůře prodávají, než třeba to dětské hřiště. Důsledek? Problém se tak dlouho odsouvá až někomu nakonec spadne do klína a ten se s tím bude muset porvat. Nic jiného mu nezbyde. Jenže to je trabl politiků se s tím porvat. Vždy bude z politického pohledu lepší, když konkurenci spadne do klína průšvih než úspěch. Mnohem horší je, že to je trabl nás obyvatele města, protože zanedbané revize nebo opravy v řádu statisíců nebo jednotek miliónů se nakonec překlopí do problému za desítky nebo stovky miliónů, které, a to je ta tragédie, jsou nakonec zcela mimo finanční možnosti města. A tady začíná to doopravdové peklo - čekání na ty správné dotace, neb to je za takový "ranec", že to už ani jinak nejde!
Důsledek je vidět právě na Benešově mostě, kde to došlo tak daleko, že smysluplná rekonstrukce mostu již nedává smysl a je třeba generální opravy. O nějaké údržbě, s ohledem na stav mostu, již teď nemůže být ani řeči. Proto tam máme to parádní druhé zábradlí a roste tam bejlí, které dále prohlubuje degradaci konstrukcí. Proč ho nikdo nevymoří je otázka. Buduje se a opravuje provizorní zábradlí a všichni se modlíme, aby se ten most dočkal peněz na opravu dříve, než se bude muset zavřít, protože bude nebezpečný. A to, co je na tom ten černý humor, je fakt, že v případě průšvihu, to politicky odskáče ten, kdo sedí na radnici i když za to nemůže, protože to je problém sahající desítky let do minulosti. Na druhou stranu, pokud mu štěstí bude přát, tak to bude politický Jackpot. Přijde na to. Svět umí být tak krásně hnusný a nespravedlivý! A jedna surreálná představa - představte si, že jste turista, přijedete do města a vidíte tohle mostní panoptikum zarostlé bejlím - co Vám to asi řekne? A co třeba, když přijedete za rok a vidíte, jak se tomu bejlí daří. Být to švestky, tak se možná i kořalky dočkáme.
No nicméně vše není tak tragické a v celé téhle tragikomedii je i celkem reálná a brzká naděje na nový most. Zdá se, že by to nemuselo být ani tak daleko. Stav je takový, že projektová dokumentace je, od roku 2021, hotová. To je ohromně důležité! To je část té naděje do budoucna. Mimochodem, to, co je pro mne u předešlých politických reprezentací naprosto nepochopitelné, je to jejich "mateřskoškolkové" PR, kdy nejsou schopni "prodat" reálné úspěchy a připravené projekty, nebo připravenost podobných akcí a komunikovat to - SROZUMITELNĚ - směrem k lidem. Pak se nikdo nemůže divit, že dostane ve volbách nakopáno… Doufám, že pozorně sledují Martina Kubu, jak se dělá PR a srozumitelná politika i to, jak se na území kraje začalo stavět. Místní politici to dostali, kritiku PR a komunikaci města, z první ruky už během participativního plánování v roce 2016 a vzali si z toho něco? Ne! Je to marné, je to marné, je to marné!
Nicméně, pokud jde o most, nic není zase tak jednoduché. Čeká nás rekonstrukce Lazebnického mostu, který se nám před očima mění na most železný. A chápu, že mostní svršek je v tomto případě více chabrus než u mostu Benešova a má tudíž, logicky, přednost. Tedy snad letos Lazebnický most a v roce 2024 nebo 2025 most Benešův? Máme před sebou krajské a komunální volby, tedy dvě příležitosti pro schopné politiky vydolovat, nebo také ne, celkem slušné politické body… Mají na to tři roky. To není málo času.
Ostatně téma mostů ve městě je hodně ožehavé, a proto se o něm decentně nehovoří. Raději. Na obranu města i jeho politické reprezentace je třeba říci, že ne vždy to drží v "klepetech", protože mnohdy do toho vstupuje "Jihočeský kraj" (silnice II. třídy) nebo ŘSD (ředitelství silnic a dálnic - silnice I. třídy). Benešův most je ale v kompetenci města, ale to je mnoho dalších věcí, které je nutné, díky turistickému ruchu budovat, a kterých jsou jiná města ušetřena. Jenže to je na jiné povídání, protože turistický ruch město zachránil, ale zároveň ho zabíjí.
Další, celkem hlasitě tikající bomba, je provizorní most pod Havraní skalkou. Není to tak dlouho, co jej rovnali, protože si to začal pomalu směřovat ke Trojici. Je dobré si uvědomit to, co není vidět na první pohled - jde o konstrukci, která je snad ještě ze zásob URRNA (United Nations Relief and Rehabilitation Administration), tedy z roku 1945? Pamatuji si, že podobný, jednopatrový, býval Na Tavírně, než postavili ten současný. Jako děti jsme ho milovaly, protože se po průjezdu auta, cožpak teprve náklaďáku, parádně houpal. Dokonce jsme jej dokázali, při troše snahy, sami rozhoupat.
Tenhle se nehoupe. Možná naštěstí, protože by to mohl být signál - nevstupovat, padám. Jenže nějak funguje, ale jak dlouho? Jen si představte, že v pivovaru roste hotel a vůbec si nejsem jist, kudy budou či nebudou do hotelu jezdit autobusy plné "ňamňů" (asiat = ňamňa - podle večerek, kde prodávají ňamňa - rozuměj dobroty). Přes tenhle most? Hmmm! A díky blbině zvané Green Dead, pardon, Green Deal, budou časem ty busy ještě o dost těžší - baterky. Tedy pokud se hodně rychle nenajdou politici s mozkem v hlavě. Ona totiž likvidace predikovatelných a regulovatelných zdrojů energie ve chvíli, kdy se zvyšuje závislost na elektrické energii a její spotřeba, je dost temným zvukem budoucnosti z dutých kebulí těch současných. No nic, v každém případě tenhle most je další finanční rána, kterou bude muset město dříve, či později, vyřešit. Asi existuje i možnost, že nikoli - most nebude, ale to je trochu odvážná představa.
S nadsázkou by se dalo říci, že asi jediný most, který je v pořádku, je most Na Tavírně a pěší lávky u pivovaru s Rechlemi. Zbylé mosty přes Vltavu jsou tak či onak zralé na větší či menší rekonstrukci. A teď si zkuste představit, nikoli zase tak nereálnou variantu, že by bylo třeba, byť pouze na čas, uzavřít most U sv. Ducha nebo U Poráků. Pracuje Vám fantazie naplno? Zvláště v případě Porákova mostu je to dost depresivní představa. Naštěstí si zrovna tohle politici uvědomují a s největší pravděpodobností k tomu nedojde, ale jsou situace, třeba povodeň, jako v roce 2002, kdy se začínáte opravdu bát…
V kontextu toho všeho výše napsaného, je ale také možná důležité říci, že v tomhle ohledu se stát chová jako nemravný parazit. Proč? Protože Český Krumlov je jeho druhá nejcennější turistická značka po Praze. Všude se s ní chlubí, prodává ji do celého světa. Aby se to prodávalo ještě lépe, tak ji olepil značkou UNESCO, ale k městu se pak chová jako "pasák z Dubí". Krumlov a jeho okres vygenerují miliardy a co z toho mají? Konkrétně Krumlovu, se vrátí mizerných cca 190 miliónů z rozpočtového určení daní. Z toho se poplatí vše, co je nutné - mandatorní výdaje - a zbyde tak akorát "na jogurt". Pak se nelze divit, že něco jako revize a údržba se odsouvají tak daleko, jak jen to je možné. A proč o tom píši? Protože, třeba doprava z turistického ruchu, se také negativně podílí na stavu mostních konstrukcí a místních komunikací. O parkování nemluvě. Pointa je v tom, že pro stát je, Český Krumlov a okolí, dokonalý turistický produkt z kterého si hodně bere, ale minimum do něj vrací. Pak si sněte o bazénu, zimním stadionu, atletické hale, spravených mostech a… A ještě jeden důsledek to má - málokdo je tu ochoten - ze samosprávy - inovovat, aby město bylo z pohledu turistického ruchu zajímavější. Ono je totiž, z pohledu samosprávy, úplně jedno, jestli městem projde milión nebo deset miliónů turistů. Největší příjem města je odvislý od počtu obyvatel a nikoli od počtu turistů. A Český Krumlov se co? Vylidňuje. To znamená co? Příjem města se bude zmenšovat… Pá pá. Bohužel tohle Vám politici neřeknou, protože Vás to, údajně, nezajímá a nerozumíte prý tomu. Možná mají i pravdu, ale já bych Vás nepodceňoval a nechal bych zcela na Vás ať si to přeberete, jak umíte. Zajímat by Vás to mělo, protože Vy jste ta síla, která může působit na to, aby se věci daly do pohybu.
Na druhou stranu, je až zarážející, jaká neschopnost města vyjednávat s "Jihočeským krajem" nebo státem tu dlouhodobě panuje. Teď to je momentálně možná trochu lepší, pokud jde o "kraj", ale uvidíme. To mne přivádí k tomu, že již chystám psaní "O tom, co Vám politici neřeknou". Ne že by to bylo tajné, nebo nějak třaskavé téma, ale protože se bojí to říci nahlas - nenese to politické body, spíše naopak - neb to jsou hnusné pravdy, ke kterým, když se nad tím vším trochu zamyslíte, dojdete sami. Máte to vše před očima, ale když Vám někdo napoví, tak to je snažší vidět, pochopit? Navíc to doplním čísly, grafy a tabulkami. Nic náročného na pochopení, ale potom se možná budete na některé věci dívat realističtěji a méně naivně, což nakonec může být ku prospěchu nám všem.
Hezké dny a optimismus!